Ensivaikutelman merkitys

Ensivaikutelman merkitys

Haastattelutilanteessa ensivaikutelman merkitystä ei voi tarpeeksi korostaa! Huonoa ensivaikutelmaa on vaikea muuttaa jäkikäteen. Ensivaikutelma syntyy ensimmäisen 30 sekunnin aikana ja voit tehdä sen vain kerran. Panosta siis huolella tähän vaiheeseen.

Myöhästyminen, paita miten sattuu ja juoponnapeissa, epäsiisti olemus sekä löysä lahnamainen kädenpuristus ovat asioita mitkä kannattaa unohtaa!

Katso videolta eläinsankarimme arveluttava ilmestyminen haastatteluun ja sama skarpattuna – wow mikä ero!

 

Hyvää ensivaikutelmaa luovat useat eri tekijät, jotka on hyvä pitää mielessä. Ensinnäkin:

  1. Saavu ajoissa paikalle. Katso paikka etukäteen.
  2. Pukeudu siististi. Yleisesti ottaen siisti ja asiallinen pukeutuminen, puhtaat ja ehjät vaatteet.
  3. Rehti ja ryhdikäs olemus auttaa aina.
  4. Esitellessä itsesi, ota katsekontakti ja hymyile.
  5. Kättele reilulla kädenpuristuksella, mutta ei liian kovaa.
  6. Tervehdi ja esittele itsesi.

Älä unohda haastatteluun saapuessasi, että tapaat monesti useita yrityksen työntekijöitä matkan varrella, joten muista ystävällisyys kaikkia kohtaan. Oletko koskaan kysynyt mielipidettä kaveriltasi toisesta henkilöstä? Samoin haastattelija voi kysyä mielipidettä kollegoiltaan hakijasta eli mahdollisesti tulevilta työtovereiltasi.

Selkä suoraksi, hartiat taakse, peukut ylös ja tsemppiä haastatteluun!

Ja kuten aina - onnea työnhakuun!

Lisää uusi kommentti